OpenID - Single sign on

OpenID is een (gedecentraliseerd) authenticatiemechanisme om Single Sign-on mogelijk te maken. 

Wanneer je gebruik wil maken van authenticatie op een ticket-shop, dan zorgt OpenID ervoor dat een gebruiker aan kan melden via een single sign on. Het volstaat dus om met de OpenID-identiteit in te loggen, bv via het gebruikersprofiel van het CRM of een andere authenticatie-profiel. Indien de gebruiker reeds aangemeld was, hoeft deze nieuw opnieuw aan te melden.

Van zodra integratie actief is, kan je in jouw kanaal onder "authenticatie" ook OpenID selecteren.

Klant data

Data van de gebruiker die beschikbaar is via OpenID (bv naam, emailadres, ...) kan automatisch ingevuld worden als klant informatie.

Tickoweb past automatisch de standaard OpenID-claims toe op de standaardvelden die binnen Tickoweb beschikbaar zijn, zoals gedefinieerd in de OpenID-specificatie: OpenID Standard Claims. Als de OpenID-configuratie volgens deze standaard is ingesteld, worden de standaardvelden in Tickoweb dus automatisch gevuld met data.

OpenID Mapping

Wijkt jouw OpenID provider hiervan af, of heb je aangepaste velden die je ook automatisch wenst in te vullen ?
Dan kan je zelf aan de slag om OpenID claims (data) te linken aan Tickoweb velden.

Zodra de OpenID-integratie actief is, kun je de configuratie van elk veld aanpassen. Dit doe je via de kanaalinstellingen in jouw organisatie. Binnen de instellingen van een specifiek veld kun je vervolgens de tab “OpenID mapping” openen.


Hier kun je handmatig de naam van de claim (data) invoeren en aangeven binnen welke scope deze zich bevindt. Dit gebeurt met een Twig-string, zodat de data-definitie op een gestructureerde manier bewaard blijft.


Een voorbeeld: als voornaam gebruikt jouw OpenID provider "firstname" ipv de standaard "given_name". Wijzig dan de claim naar {{ response.firstname }}