Tweedekans e-mail

Soms kan het gebeuren dat een klant afhaakt tijdens het bestelproces. Als organisator wil je die klanten misschien toch nog proberen overtuigen om hun bestelling af te ronden. Daarvoor kan je gebruikmaken van de ‘Tweedekans e-mails’. Klanten die hun betaling niet afronden krijgen dan automatisch een e-mail met een link om opnieuw te bestellen.

Bij een Online Ticket Shop kan je in de kanaalinstellingen onder ‘Geavanceerd’ > ‘Expert instellingen’ ervoor kiezen om dit type e-mails te activeren. Zodra je deze optie aanvinkt, kan je al onmiddellijk instellen na hoeveel uur deze mail gestuurd moet worden. Het minimum dat je hier kan instellen is 2u. Dit is nodig omdat een betalingsbevestiging van een betaalprovider soms iets langer onderweg is, en we dus willen vermijden dat er een e-mail zou verzonden worden voor een bestelling die uiteindelijk toch betaald werd.
Zoals bij de andere e-mails is er een standaard e-mail template beschikbaar voor deze e-mails. Indien je wenst kan je de template dus ook personaliseren, dit doe je op dezelfde manier als voor andere e-mails. 


Voorinvullen van informatie

Wanneer een klant in de e-mail klikt op de link om de bestelling af te ronden, dan worden de gegevens van de bestelling automatisch vooringevuld. Dit betreft de klantgevens en de ticketselectie. Dit vermindert het aantal handelingen dat men moet nemen om de bestelling af te ronden. 

Opgelet: bij een ticketshop met genummerde plaatsen (zaalplan), of bij een tijdslot kanaal waarbij men eerst het tijdslot moet kiezen zal de ticketselectie niét worden ingevuld. In deze scenario’s is dit niet mogelijk en zal énkel de klantinfo automatisch worden ingevuld.


Verzendlogica

Beslis na hoeveel uur de tweedekans e-mail moet worden uitgestuurd. Dit interval is gebaseerd op het moment van annulatie van de bestelling.  Om de klant niet onnodig te spammen, wordt er:

  • maximaal 1 mail per dag uitgestuurd, ook al heeft deze persoon meerdere bestellingen aangemaakt en proberen te betalen
  • géén e-mail gestuurd indien er in tussentijd een nieuwe bestelling gemaakt werd met hetzelfde e-mailadres
  • géén e-mail verzonden indien de klant zichzelf uitschrijft voor dit evenement (dat kan door in de e-mail onderaan de uitschrijflink te gebruiken). 
  • géén e-mail verzonden indien het kanaal gesloten is of een andere status heeft dan "live"