Cookies, Google Analytics, Facebook, Snapchat & Tiktok pixel en andere metrics/snippets

Hoe integreer ik Google Tag Manager, Google Analytics, Facebook pixel of andere?

In elk ticket shop kanaal kan je apart de instellingen beheren: via geavanceerd kom je tot de tab "metrics & snippets". Vervolgens kan je heel eenvoudig integreren: het enige wat je nodig hebt is de "id" van de gewenste metric. 

Belangrijk: copy-paste niét het javacript-snippet indien de metric ondersteund is, Tickoweb zal namelijk de metric voor jou samenstellen met de juiste data (layer).

Google Tag Manager & Google Analytics

Voer de GTM of de GA code in en Tickoweb stelt automatisch het snippet samen, je hoeft dus verder niets te doen.
Tickoweb implementeert Enhanced ecommerce, waarbij informatie over de aangekochte producten doorstroomt naar Google Tag Manager of Google Analytics.

De volgende events worden automatisch gemeten (naast de standaard events):
  • begin_checkout :  klant-info page
  • add_payment_info : samenvatting-pagina
  • purchase : op de bevestigingspagina
Voor een kanaal met tijdsloten zijn er bijkomende custom events:
  • custom_schedule: de pagina waar we de kalender tonen
  • custom_schedule_slot: de pagina waar we de tijdsloten van de kalender tonen. 
In het geval van lijstweergave van tijdsloten worden beide events aangeroepen op één pagina aangeroepen aangezien zowel de kalender als de tijdsloten zichtbaar zijn op dezelfde pagina.  Voor beide custom events zal een parameter "affiliation" gebruikt worden, met daarin de naam van het kanaal. (idem als in het purchase event).

Kan ik Google Analytics & Google Tag Manager combineren?
Ja dat kan, je vult dan de GTM én de GA code in. Let wel: de Google Analytics e-commerce data zal niet actief zijn in dit geval, anders zou immers deze e-commerce data verdubbeld worden gezien deze reeds actief is in Google Tag Manager. 

Een betere manier en meer logische manier is om énkel met Google Tag Manager te werken en hierin Google Analytics op te nemen. 
Opgelet: vergeet in dit geval niet om de nodige triggers toe te voegen. Lees meer op Google  

Hotjar metrics

Gebruik heatmaps, opnames, enquêtes & feedback om je in te leven in jouw klanten en ze beter te begrijpen. Geef jouw Hotjar-id in en that's it: het snippet zal automatisch worden gegenereerd door Tickoweb.

Facebook pixel

Dankzij Facebook Pixel verzamel je gegevens die je helpen conversies van Facebook-advertenties te volgen, advertenties te optimaliseren, doelgroepen voor toekomstige advertenties samen te stellen en te remarketen naar mensen die al een bepaalde actie op de ticket shop of bv jouw website hebben ondernomen. 

Om te activeren, vul de Pixel id in, en het snippet zal automatisch worden toegevoegd aan de ticket shop.

Volgende events worden automatisch getracked:
  • Pageview
  • AddToCart
  • AddPaymentInfo
  • InitiateCheckout
  • Purchase

Belangrijk! Vergeet niet om domain dat je gebruikt voor jouw ticket shop te verifiëren in Facebook (meer info). Gebruik je een tickoweb domain (.be, .nl, ...)? Neem dan contact op met Tickoweb support om toegang te krijgen tot het domein. Lees er hier meer over.

Snapchat

Net zoals de andere platformen hoef je enkel de Pixel id in te voeren, vanaf dan zullen volgende events getracked worden:
  • PAGE_VIEW
  • ADD_BILLING
  • PURCHASE
  • START_CHECKOUT
Voor een kanaal met tijdsloten zijn er bijkomende custom events:
  • CUSTOM_EVENT_1: de pagina waar we de kalender tonen
  • CUSTOM_EVENT_2: de pagina waar we de tijdsloten van de kalender tonen. 
Belangrijk: voorlopig is er geen tracking mogelijk totdat het emailadres van de klant gekend is. Dus pas vanaf dat moment in het bestelproces zal de tracking werken.

Tiktok

Net zoals de andere platformen hoef je enkel de Pixel id in te voeren, vanaf dan zullen volgende events getracked worden:
  • PageView
  • InitiateCheckout
  • AddPaymentInfo
  • CompletePayment
Voor een kanaal met tijdsloten zijn er bijkomende custom events:
  • custom_schedule: de pagina waar we de kalender tonen
  • custom_schedule_slot: de pagina waar we de tijdsloten van de kalender tonen. 

Javascript snippets

Wens je een snippet te gebruiken dat niet standaard beschikbaar, dan kan je zelf javascript toevoegen. Dit kan in:
  • HEAD sectie
  • op het einde van de BODY sectie
  • énkel op de bevestigingspagina (bv voor conversies)

Wat met cookies?

De standaard cookie consent manager zal de ingebouwde metrics beheren. Geeft de bezoeker bv geen toestemming tot tracking-cookies, dan zal de toegepaste Google Analytics code ook niet uitgevoerd worden. Daarom adviseren we ook altijd om de ingebouwde metrics te gebruiken, en géén aangepaste javascript metrics. 

Wil je alsnog extra metrics toevoegen die Tickoweb niet standaard beschikbaar heeft? Volg dan de instructies van onze cookie manager: ga naar step 3 op https://tarteaucitron.io/en/install en kies de service van dewelke je cookies wil installeren. Plak de code in de javascript snippet in Tickoweb.

Doe je dit niet, dan vallen deze javascript snippets buiten het beheer van de cookie manager.

Wil je jouw eigen cookie manager gebruiken (via Google Tag Manager), dat kan ook. Je bent dan opnieuw zelf verantwoordelijk voor alle tracking, die verloopt via jouw eigen Goole Tag Manager account.