Introductie tot ticketverkoop op zaalplan

Bij een ticket-verkoop met zaalplan is het belangrijk om kennis te hebben van volgende begrippen:

  • Zaalplan: het zaalplan bevat de layout en structuur van de zaal. Welke stoelen, tribunes etc. Eenzelfde zaalplan kan hergebruikt worden, zolang het dezelfde indeling heeft. Zaalplannen worden beheerd per organisatie, en kunnen dus over verschillende evenementen heen gebruikt worden.

  • Zaalplan categorieën: binnen het zaalplan behoren stoelen tot één bepaalde categorie, bv "Tribune". Het is dan ook noodzakelijk om minstens één categorie definiëren.  Binnen een kanaal link je de tickets die je verkoopt aan deze categorieën. Bv een ticket "Volwassene" en "Kind" met een verschillende prijs worden beide aan de categorie "Tribune" gelinkt. Voor elke stoel binnen deze categorie zal de bezoeker kunnen kiezen uit deze 2 ticket-types.

  • Secties: een sectie is een verzameling van stoelen, bv "Tribune A". Het is niet verplicht om met secties te werken, die kan je kiezen bij het aanmaken van het zaalplan.

  • Voorstellingen: de bezetting van een zaalplan (stoel is bezet of niet) zal per voorstelling bepaald worden. Waarom niet per kanaal? Door te werken met voorstellingen kan je voor één voorstelling meerdere kanalen maken. Bv een vip-shop met een afgescheiden tribune kan op een apart kanaal geactiveerd worden, maar wel tot dezelfde voorstelling behoren als de gewone ticketverkoop.

  • Wil je starten met een ticket-verkoop met zaalplan? Kies dan bij het aanmaken van jouw kanaal het gewenste zaalplan en voorstelling. Op de status pagina kan je vervolgens alle noodzakelijke stappen volgen om jouw ticket shop af te werken.