Via "Mijn organisatie" installeer je jouw Mailchimp-integratie. Je hoeft enkel de API key in te geven, waarna de integratie geïnstalleerd is.
Werking
Na de installatie kies je zelf of de integratie geactiveerd dient te worden. Zolang de installatie inactief is, zullen er geen gegevens doorgestuurd worden naar Mailchimp. Op die manier kan je eerst de configuratie afwerken, en later de integratie activeren.
Gegevens worden elke 10 minuten doorgestuurd naar Mailchimp: Tickoweb zal énkel data versturen, en dus niet synchroniseren. Maak je aanpassingen in jouw contacten in Mailchimp, dan zal deze aanpassing niet doorstromen naar Tickoweb.
Bestaande contacten in Mailchimp worden geupdate, tenzij ze uitgeschreven zijn. In dat geval zal Mailchimp een aanpassing weigeren.
Je zal in het detail van de bestelling onder "logs" ook telkens zien wanneer een contact doorgestuurd werd naar Mailchimp.
Configuratie per ticket shop
Audience & tags
In jouw ticket shop kanaal kan je nu onder "expert instellingen" kiezen voor Mailchimp.
Je kiest als eerste jouw Mailchimp audience. Vervolgens kies je in welke scenario's data doorgestuurd mag worden. Tickoweb maakt een onderscheid tussen:
- opt-in / geen opt-in
- bestelling aangemaakt / bestelling uitgevoerd (bv betaald) / bestelling geannuleerd (bv niet betaald) / winkelmandje
Voor elk van beide combinaties kies je of data doorgestuurd kan worden én met welke tags de bestelling voorzien moet worden. Op die manier kan je bv geannuleerde bestellingen een tag "geannuleerd" geven, en kan je deze contacten eenvoudig onderscheiden.
Opgelet: hou steeds rekening met de opt-in wetgeving.
Merge fields
In jouw audience in Mailchimp heb je wellicht merge fields toegevoegd. Elk merge field kan gekoppeld worden aan het customer info field uit jouw kanaal. Tickoweb zal automatisch de overeenkomstige types (bv telefoon, datum) bepalen.
Tags & merge fields worden live opgehaald uit Mailchimp. Indien je een gekoppelde tag of field zou verwijderen uit Mailchimp... dan zal ook de koppeling in Tickoweb verdwijnen. Je ontvangt hier een melding van in het berichtencentrum. Verder zal het doorsturen van gegevens gewoon doorlopen.
Configuratie producten
Bij het wijzigen van de producten zal je opmerken dat er een extra tab "Mailchimp" beschikbaar is. Hierin kan je tags linken aan jouw product(en). Voor elke klant die doorgestuurd zal worden naar Mailchimp , zal Tickoweb de tags toevoegen afhankelijk van de producten die besteld werden.
Zo kan je bv een tag "VIP" toevoegen aan al jouw VIP tickets, en kan je in Mailchimp dus eenvoudig de klanten segmenteren die interesse hebben in VIP tickets.