Booking Refund verzekering door TicketPlan

Intro

De afgelopen jaren, vooral sinds COVID-19, zijn klanten begrijpelijkerwijs voorzichtiger geworden met het vastleggen van evenementen. Het marktonderzoek van TicketPlan onthult een aantal interessante inzichten die benadrukken hoeveel ticketverzekering het vertrouwen van kopers vergroot, en daarmee de verkoop! Hier zijn enkele belangrijke bevindingen:

• 88% van de ticketkopers koopt eerder tickets van tevoren als er een verzekering beschikbaar is.
• 75% van de klanten zou kiezen voor een ticketverzekering tegen een extra vergoeding.
• 73% koopt liever bij verkopers die een ticketverzekering aanbieden dan bij verkopers die dat niet doen.

Deze cijfers zijn overtuigend bewijs dat het aanbieden van een ticketverzekering meer doet dan alleen gemoedsrust bieden; het heeft een directe en positieve impact op de verkoopconversie!

Geef je bezoekers dus de optie om een annulatieverzekering aan hun bestelling toe te voegen wanneer tickets niet-terugbetaalbaar zijn. Op deze manier kunnen ze genieten van een terugbetaling als men het evenement niet kan bijwonen door bepaalde onvoorziene omstandigheden. 

Waarom zou je dit activeren?


1. Verhoog je ticketverkoop
Door annuleringsverzekeringen aan te bieden, verlaag je de drempel voor bezoekers om een ticket te kopen. Met de optie voor terugbetaling in geval van onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, voelen bezoekers zich zekerder om hun aankoop te doen, wat direct bijdraagt aan een hogere ticketverkoop.

2. Geen kosten voor jou als organisator
Deze dienst is helemaal gratis voor jou als organisator. De klant zal een premie betalen die afhankelijk is van de totale bestelwaarde. Tickoweb zal de premie doorstorten naar de verzekeraar TicketPlan tesamen met de persoonlijke gegevens van de klant (beperkt tot diegene die noodzakelijk zijn voor het afsluiten van de verzekering). TicketPlan staat in voor het terugbetalingsproces.  

3. Verbeterde bezoekerservaring
Met een annuleringsverzekering bied je bezoekers de vrijheid om te kiezen. In plaats van de standaard “niet-terugbetaalbare” tickets, geef je de keuze voor extra zekerheid tegen een beperkte kost. Dit verhoogt niet alleen hun tevredenheid, maar versterkt ook de perceptie van jouw evenement als klantgericht en betrouwbaar.

4. Efficiëntere administratie & geen overlast
De verzekering neemt de verantwoordelijkheid rond terugbetalingen over. Dit bespaart jou als organisator kostbare tijd: je vermijd de administratieve last van het handmatig verwerken van annuleringen én bijbehorende communicatie met bezoekers.

5. Vermijd ongemakkelijke discussies
Met de verzekering creëer je duidelijke verwachtingen voor je bezoekers. Het biedt een sterk argument in situaties waarin klanten toch een terugbetaling wensen: zij hebben immers actief gekozen om wel of geen verzekering af te sluiten. Dit voorkomt lastige gesprekken en beschermt jouw klantrelaties.

Gebruikerservaring in ticket shop

  • De bezoeker zal in de ticketshop in de samenvatting-pagina kunnen kiezen om een verzekering wel/niet aan te kopen. Indien in de klant-info velden "land" geselecteerd werd, dan zal het platform de optie tot verzekering énkel kiezen voor klanten die België kozen. Deze keuze is verplicht, men kan dus de bestelling niet afronden zonder een keuze te maken. Op deze manier kan de klant nooit ontkennen een keuze gehad te hebben om een verzekering aan te kopen.
  • bestel-info pagina: vermelding of de bestelling beschermd is, alsook instructies om terugbetaling aan te vragen
  • bevestigingsemail: in de product-lijst zal vermeld staan of het ticket beschermd is door de verzekering. Je in de e-mail template aan de hand van een variabele ook zelf een extra tekst toevoegen, die dan enkel getoond zal worden indien de bestelling verzeker is.
  • ticket: van zodra de integratie actief is, is het mogelijk om een nieuwe eigenschap toe te voegen aan het ticket. Deze eigenschap zal énkel getoond worden op tickets die verzekerd zin.

Terugbetalingsproces

De klant kan een aanvraag tot terugbetaling indienen via de link vermeld op de bestel-info pagina of contact opnemen met het e-mailadres, eveneens vermeld op deze pagina.

Voorwaarden

  • De maximaal te verzekeren ticketprijs €3.000. De prijs van de premie is afhankelijk van de ticketprijs, het prijsoverzicht kan je vinden in het kanaal onder de Booking Refund pagina.
  • Enkel inwoners van België kunnen gebruik maken van de verzekering. Door de verzekering aan te kopen bevestigen ze dat dit het geval is.
  • De minimale klant-info velden die verplicht zijn: voornaam, achternaam & e-mail.
  • De klant gaat akkoord met de voorwaarden & het informatiedocument, daarin lees je wat wel/niet inbegrepen is

Hoe activeer ik de verzekering?

Net zoals de andere integraties kan je Booking Refund inschakelen in het dashboard van jouw organisatie, of via "Mijn organisatie" > "Integraties".
Van zodra de integratie actief is, kan je per ticket shop-kanaal kiezen of je dit wenst te activeren ja/nee. De verzekering is van toepassing op alle aangeboden betalende tickettypes van het kanaal, je kan dus geen tickets uitsluiten van de verzekering.

Rapportage & exports

Rapportage: extra tab onder rapport "verkoop > per product". In dit rapport zal je zien hoeveel tickets wel/niet beschermd zijn doo reen vezekering.
Er is een extra kolom bij de export van bestellingen & bestelde producten, om aan te geven of de bestelling of ticket al dan niet verzekerd zijn.

TicketSwap SecureSwap

Indien een klant alsnog verzekerde tickets wil verkopen op TicketSwap, dan is dat mogelijk. Bij een tweedehands verkoop via TicketSwap zal de verzekering niét mee overgenomen worden: het nieuwe ticket zal dus niet verzekerd zijn.
Lees meer over TicketSwap