Transactionele e-mailcampagnes worden altijd verstuurd binnen de context van een specifiek evenement en richten zich tot een afgebakende doelgroep. In tegenstelling tot marketingcampagnes, zijn transactionele e-mails functioneel van aard en bedoeld om informatie te bezorgen die rechtstreeks gelinkt is aan een actie of status van de ontvanger.
Een typisch voorbeeld is een praktische infomail naar alle uitgevoerd bestellingen, waarbij ook de tickets opnieuw worden meegestuurd. In tegenstelling tot een marketing campagne naar een algemeen profiel, weet je bij deze transactionele campagne perfect over wélke bestelling het gaat en welke data je dus kan tonen in de campagne.
Dus, wat zijn transactionele campagnes?
- Ze worden verzonden naar aanleiding van een concrete actie of situatie, zoals een bestelling, een uitnodiging of een specifieke rol binnen een kanaal.
- Omdat de communicatie onlosmakelijk verbonden is met de actie van de klant (bijvoorbeeld een bestelling), is er geen opt-in nodig. Als organisator mag je je klanten steeds informeren over hun bestelling of uitnodiging. Het platform zal dus géén rekening houden de optin van het gelinkte profiel.
- Toch bevat elke transactionele e-mail standaard een uitschrijflink (unsubscribe), dit om enerzijds de afleverbaarheid te verbeteren (minder kans op spam), anderzijds kunnen de ontvangers zich zo wel afmelden voor verdere communicatie voor die specifieke bestelling, uitnodiging, ... Lees meer over uitschrijven binnen een transactionele campagne
Doelgroepen
In de wizard kan je kiezen wélke doelgroep je wil aanspreken. Je hebt de keuze uit:
- Uitgevoerde bestellingen: alle klanten die een bestelling hebben afgerond, en momenteel een actieve bestelling hebben.
- Gasten met uitnodiging in afwachting: genodigden die hun uitnodiging nog niet hebben bevestigd of geannueleerd.
- Partner accounts: accounts van partners die binnen jouw evenement zijn aangemaakt.
- Partner accounts in gastkanalen: partneraccounts met toegang tot gastkanalen. Je kan in de campagne dus verwijzen naar het specifieke gast kanaal waar ze toegang tot hebben, of bv de campagne beperken tot partners die reeds wel/geen gasten hebben aangemaakt.
- Partner accounts in leadkanalen: partneraccounts met toegang tot leadkanalen. Je kan in de campagne dus verwijzen naar het specifieke lead kanaal waar ze toegang tot hebben, of bv de campagne beperken tot partners die wel/geen scanners hebben geregistreerd enz.
- Uitgevoerde bestelde producten: deze mailing zal per aangekocht product verzonden worden, waarvan een emailadres gekend is. Zo kan je naar alle individuele tickets een mail sturen. Dit is op dus basis van het ticket-info veld "E-mail". Enkel actieve producten (niet geannuleerd/teruggestort) van uitgevoerde bestellingen worden gemaild.
Verfijn jouw doelgroep
In een volgende stap in de wizard kan je ervoor kiezen om jouw uiteindelijke doelgroep vast te leggen. Op basis van de eerder gekozen doelgroep, kan je kiezen voor:
- Alle items of filters toepassen: je kan via filters (die beschikbaar zijn afhankelijk van de gekozen doelgroep) verfijnen. Bv enkel bestellingen die nog géén ticket hebben gedownload. Of eenvoudigweg alle items binnen de gekozen doelgroep.
- Aangepaste selectie: je krijg een lijst van alle items binnen de gekozen doelgroep, en beslist zélf wie gemaild mag worden door deze te selecteren.