Wil je niet zomaar elke bezoeker toegang verlenen tot jouw ticket shop? Heb je bv presale waarvoor men eerst moest registreren? Of wil je partners de mogelijkheid geven om tickets te kopen binnen een exclusieve shop?
Dan kan je "authenticatie" inschakelen: je kan dit terugvinden in het geavanceerd menu binnen jouw kanaal.
Er zijn meerdere vormen van authenticatie mogelijk, we beschrijven elke vorm hieronder:
Klant login
Maak zelf vooraf klanten aan, dmv een gebruikersnaam eventueel gecombineerd met wachtwoord te kiezen. De gebruikersnaam kan ook het e-mailadres zijn. Je kan klant logins aanmaken via het configuratie menu door een lijst te importeren of ze manueel toe te voegen.
Bijkomend is het interessant om meteen enkele klant gegevens mee toe te voegen bij het aanmaken van de login: zo worden deze automatisch ingevuld wanneer de klant een bestelling plaatst.
Dankzij ticket regels bepaal je trouwens hoeveel tickets een klant mag bestellen.
Tip: wil je vooraf bezoekers laten registreren om ze nadien toegang te geven tot een exclusieve shop? Gebruik dan eerst het registration channel, exporteer de bestellingen en importeer ze als klant logins. Vervolgens kan je een ticket shop maken met als authenticatie klant login.
Wachtwoord
Wil je op een eenvoudige manier jouw shop beschermen dan kan dat met een algemeen wachtwoord. Iedereen die het wachtwoord kent krijgt toegang tot de shop.
Partner
Heb je partners die via het partner platform toegang mogen krijgen tot een shop, dan kan je voor deze authenticatie-vorm kiezen. Zo kan je partners de mogelijkheid geven om bv guest tickets te versturen, en bijkomend ook extra tickets te laten kopen (bv aan gereduceerd tarief).
Uniek e-mailadres
Indien er maar één bestelling mag zijn per e-mailadres, dan kan kies je voor uniek e-maialdres. Bijkomend kan je dit ook nog verder limiteren op domein (bv je kan enkel bestellen met een @tickoweb.be e-mailadres)
OpenID Connect
OpenID is een (gedecentraliseerd) authenticatiemechanisme om Single Sign-on mogelijk te maken. Denk aan aanmelden via Google of Apple... maar dan met jouw eigen OpenID server.
Wanneer je gebruik wil maken van authenticatie op een ticket-shop, dan zorgt OpenID ervoor dat een gebruiker aan kan melden via een single sign on. Het volstaat dus om met de OpenID-identiteit in te loggen, bv via het gebruikersprofiel van het CRM of een andere authenticatie-profiel. Indien de gebruiker reeds aangemeld was, hoeft deze nieuw opnieuw aan te melden.
Data van de gebruiker die beschikbaar is via OpenID (bv naam, emailadres, ...) zal automatisch ingevuld worden als klant informatie.