Ticket downloads & uitgestelde download

In de online ticket shop & guest kanalen kan je beslissen of je al dan niet ticket downloads wil aanbieden. Een download is van toepassing zowel op het PDF ticket als op de Wallet (mobiel ticket).

Denk maar aan een scenario wil waarbij je onmiddellijk wil starten met ticketverkoop, maar je géén ticket download aanbieden om doorverkoop te voorkomen of eenvoudigweg omdat de ticket layouts nog niet klaar zijn. Bij een gast kanaal zou het kunnen dat je bv uitnodigingen wil versturen, maar de gast géén ticket wil aanbieden (je werkt dan met een gastenlijst).

Kortom, je hebt volgende mogelijkheden:
  1. Géén ticket download: de klant kan nergens een pdf downloaden.
  2. Wél ticket downloads (standaard): de klant kan direct op de bevestigingspagina, in de bevestigingsmail en op de bestel-info pagina het ticket downloaden
  3. Uitgestelde download: de klant kan pas vanaf een gekozen datum tickets downloaden (lees onder).

Uitgestelde download

Wil je tickets wel aanbieden, maar pas vanaf een latere datum? Dan kan je de download automatisch uitstellen via de instellingen van het kanaal. In een ticketshop vind je dit terug onder “Ticket downloads” in het geavanceerd-menu.

Wat gebeurt er precies?

Voor de uitgestelde datum
  • Nieuwe bestellingen kunnen nog geen tickets downloaden.
  • De klant ontvangt een e-mail gebaseerd op de template “Uitgestelde download”
    • In deze standaardtemplate staat vermeld dat tickets vanaf de gekozen datum beschikbaar zijn via de bestelinfo-pagina.
    • Je kan deze e-mailtemplate aanpassen, en bijvoorbeeld geen specifieke datum te vermelden.
Vanaf/na de uitgestelde datum
  • Nieuwe bestellingen kunnen onmiddellijk tickets downloaden.
  • Klanten ontvangen de standaard e-mailtemplate “Bestelling bevestigd”.
  • Let op: er worden geen extra e-mails of campagnes automatisch verstuurd naar bestellingen die vóór deze datum geplaatst zijn.

Wat met de bevestigingsmails van de reeds bestaande bestellingen?

Je wil uiteraard dat de klanten die voor deze datum een bestelling hebben geplaatst ook hun tickets ontvangen. Hiervoor heb je 2 mogelijkheden:

  1. Automatische afhandeling
    Kies ervoor om tickets automatisch opnieuw te laten versturen zodra de uitgestelde downloaddatum is bereikt.
    De optie “Bevestigingsmails automatisch opnieuw verzenden” staat standaard ingeschakeld en zorgt ervoor dat dit proces automatisch verloopt.
    Hiervoor gebruikt het ticketplatform de e-mailtemplate “Bestelling bevestigd” van het betreffende kanaal.

  2. Handmatige afhandeling via transactionele e-mailcampagne
    Wil je zelf bepalen hoe en wanneer de tickets worden verzonden? Maak dan een transactionele e-mailcampagne aan die de tickets verstuurt naar alle bestellingen die voor de gekozen uitgestelde downloaddatum werden aangemaakt (gebruik hiervoor de filters). 
    Zo kan je gepersonaliseerde content toevoegen, extra verkoop (upselling) stimuleren of praktische informatie delen met je ticketkopers.
    Let er in dat geval wel op dat je in het kanaal de optie “Bevestigingsmails automatisch opnieuw verzenden” uitschakelt.